Szkoła Podstawowa nr 4 w Przemyślu
-
Statystyki
- Odwiedziny: 1844756
- Do końca roku: 280 dni
- Do wakacji: 89 dni
Specjaliści
PEDAGOG
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
- rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych;
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających w szczególności ze:
- szczególnych uzdolnień;
- niepełnosprawności;
- choroby przewlekłej;
- niedostosowania społecznego;
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- zaburzeń komunikacji językowej;
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- niepowodzeń edukacyjnych;
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, ze sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- innych potrzeb dziecka.
Pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielają prowadzący zajęcia z uczniem:
- nauczyciele,
- wychowawcy grup wychowawczych,
- specjaliści, w szczególności: psycholog, pedagog, logopeda, doradca zawodowy
we współpracy z: rodzicami uczniów; poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi; placówkami doskonalenia nauczycieli; innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Formy organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
UCZNIOM:
- klasy terapeutyczne; (organizuje się dla uczniów wykazujących jednorodne lub sprzężone zaburzenia, wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specyficznych potrzeb edukacyjnych oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej; liczba uczniów w klasie terapeutycznej wynosi do 15)
- zajęcia rozwijające uzdolnienia; (organizowane dla uczniów szczególnie uzdolnionych z wykorzystywaniem aktywnych metod pracy; liczba uczestników zajęć - do 8 uczniów)
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze; (organizowane dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego; liczba uczestników zajęć - do 8 uczniów)
- zajęcia specjalistyczne:
- korekcyjno-kompensacyjne, (organizowane dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się; liczba uczestników zajęć - do 5 uczniów)
- logopedyczne,( organizowane dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę; liczba uczestników zajęć - do 4 uczniów)
- socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym (organizowane dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne; liczba uczestników zajęć - do 10 uczniów)
- zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kariery zawodowej (organizowane w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych) - porady i konsultacje.
RODZICOM UCZNIÓW I NAUCZYCIELOM:
- porady i konsultacje;
- warsztaty i szkolenia.
Uczniu, przyjdź do pedagoga, gdy:
- coś Cię niepokoi,
- masz problemy w nauce,
- nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem,
- masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej,
- chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem,
- chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób,
- przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Pamiętaj! Szkoła to nie tylko instytucja, w której się uczysz. To również miejsce, gdzie Twoi nauczyciele, pedagog i psycholog szkolny, koleżanki i koledzy mogą Ci okazać wsparcie.
- Uwierz, że nie jesteś, nie musisz być sam! Masz w naszej szkole naprawdę życzliwych i przyjaznych Ci ludzi!
- Nie uciekaj w samotność! Razem z innymi łatwiej pokonasz trudności, rozwiążesz problemy, odzyskasz radość, uwierzysz w siebie!
- Odważ się prosić o pomoc! To Twoje prawo!
- Otwarcie mów o swoich problemach! To bywa trudne, ale jest możliwe!
STOP przemocy!
Nie bądź obojętny na zło wokół Ciebie! Widzisz, że ktoś kogoś pobił, coś ukradł lub zniszczył, komuś groził itp. - jeśli nie możesz o tym opowiedzieć, napisz list i wyślij pocztą internetową lub wrzuć do skrzynki na drzwiach gabinetu.
Nie bój się mówić. Nikogo tym nie skrzywdzisz, a możesz pomóc sobie i innym. Możesz sprawić, że nasza szkoła będzie bezpieczna i przyjazna.
Rodzicu, zwróć się do pedagoga, gdy:
- niepokoi Cię zachowanie dziecka,
- chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach,
- masz pytania dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole,
- potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
- masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić,
- szukasz pomocy.
Mogą Państwo oczekiwać ode mnie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu niepokojących Was sytuacji, które mogą dotyczyć:
- rozpoznawania trudności w nauce bądź innych niepowodzeń szkolnych doświadczanych przez Wasze dziecko,
- potrzeby udzielenia Waszemu dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- porady w zakresie możliwości skorzystania z pomocy specjalistów w danej dziedzinie, niepokojących Was zmian, jakie pojawiają się w zachowaniu dziecka,
- trudnych relacji Waszego dziecka z rówieśnikami, nauczycielami lub rodzeństwem,
- trudnej sytuacji rodzinnej
- każdej innej sprawy, która jest dla Was i Waszego dziecka bardzo ważna.
Zapraszam do mojego gabinetu
PEDAGOG kl . V - VIII
mgr Elżbieta Matusz
II piętro pok. nr 45
e-mail: pedagogsp4przemysl@wp.pl
Godziny pracy |
|
poniedziałek |
11.00 – 15.00 |
wtorek |
7.30 – 12.30 |
środa |
11.00 – 15.00 |
czwartek |
7.30 – 12.30 |
piątek |
11.00 – 15.00 |
PEDAGOG kl . I- IV
mgr Wiesława Steblińska
III piętro pok. nr 47
Godziny pracy |
|
poniedziałek |
12.00 – 16.00 |
wtorek |
8.15 – 15.15 |
środa |
8.00 – 11.30 |
czwartek |
12.00 – 16.00 |
piątek |
8.00 – 11.30 |
PSYCHOLOG
mgr Marta Wiarska
III piętro pok. nr 58
Godziny pracy |
|
poniedziałek |
7.30 – 11.45 |
wtorek |
7.45 – 15.00 |
środa |
7.30 – 10.30 |
czwartek |
11.45 – 15.45 |
piątek |
7.30 – 11.00 |
LOGOPEDA
mgr Renata Białowąs
III piętro pok . nr 57
Godziny pracy |
|
poniedziałek |
7.45 – 8.30 |
wtorek |
12.30 – 13.45 |
środa |
7.45 - 8.30, 12.30 - 14.10 |
czwartek |
12.30 - 15.00 |
piątek | 8.40 - 10.20, 12.30 - 13.15 |
Nasza szkoła zapewnia bezpłatną opiekę logopedyczną. Na początku każdego roku szkolnego wszyscy uczniowie klas pierwszych są diagnozowani, a potrzebujący pomocy logopedycznej kwalifikowani na terapię.
Terapia logopedyczna ma na celu:
• Usuwanie zaburzeń mowy,
• Przywracanie mowy w przypadku jej utraty,
• Nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
• Wyrównywanie opóźnień mowy, która się nie wykształciła,
• Wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej
Z terapii korzystają dzieci z klas I-V. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w grupie od 2 do 4 osób. W trakcie zajęć dzieci między innymi wykonują ćwiczenia oddechowe, usprawniające narządy mowy i słuchowe. Ćwiczenia odbywają się w formie zabawy. Dzieci ponadto uczą się wierszyków i zabaw grupowych.
ROLA RODZICÓW:
Ważną rzeczą leżącą w kwestii rodziców, jest współpraca z nauczycielem i logopedą. Nawet kilkuminutowe, codzienne ćwiczenia rodziców z dzieckiem, będą wielką pomocą, przyśpieszą i utrwalą uzyskiwane efekty.
12 przykazań logopedycznych (wg Leon Kaczmarek):
• Narządy mowy dziecka kształtują się i zaczynają funkcjonować już w życiu płodowym. Są one ogromnie wrażliwe na wszystkie bodźce fizyczne i chemiczne, zarówno sprzyjające jak i szkodliwe.
• Mowa otoczenia powinna być poprawna. Do dziecka mów wolno, dokładnie i wyraźnie. Trzeba zaniechać spieszczania i używania języka dziecięcego.
• Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i słowną otoczenia. Z początku jest to uśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała. Wnet jednak nastąpią reakcje głosowe. Gdy ich brak, trzeba koniecznie zbadać słuch dziecka, gdyż może on być osłabiony.
• Absolutnie nie wolno krepować dziecka w reagowaniu na aktywność otoczenia.
• Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy, powinno się z nim pójść bezwzględnie do lekarza specjalisty ( ortodonty, chirurga plastyka).
• Dziecko leworęczne należy otoczyć szczególną opieką. W okresie kształtowania się mowy nie powinno zmuszać się go do posługiwania się prawa ręką, gdyż może wystąpić zaburzenie mowy.
• Kiedy dziecko zaczyna coraz więcej mówić nie wolno tej skłonności gasić np. obojętnością lub cierpką uwagą, bo wówczas dziecko zamyka się w sobie.
• Nie należy hamować żywiołowego pędu do mowy, trzeba wykorzystać ogromny ładunek uczuciowy, jaki dziecko wkłada w mowę.
• Należy pilnie baczyć czy kształtowanie się mowy dziecka przebiega zgodnie z normą.
• Od momentu zdobycia przez dziecko umiejętności mówienia zdaniami nie wolno bezustannie przeszkadzać mu przez ciągłe poprawianie i zmuszanie do poprawnego powtarzania, gdyż dziecko nabawi się kompleksów, straci zaufanie do otoczenia, przestanie mówić.
• Dzieci często zadają mnóstwo pytań i przepadają za opowiadaniami. Nie wolno lekceważyć tych faktów, gdyż pomaga to dziecku w wysławianiu się i umiejętności wyrażania swych myśli.
• Jeśli mimo wszystko nie udało się zapobiec powstawaniu defektów mowy, nie wolno opuszczać rąk.. Należy jak najszybciej skorzystać z pomocy logopedy.
